Portal www.forumtransportu.pl zapisuje informacje w postaci ciasteczek (tzw. cookies), czyli małch plików umieszczanych lokalnie na komputerze użtkownika, w trakcie przeglądania stron www. Ciasteczka używane są do zapisywania informacji w celach funkcjonalnych. Każdy użytkownik może sam decydować tym, w jaki sposób cookies zapisywane są na jego komputerze. Pozwalają a to ustawienia/preferencje definiowane w ustawieniach każdej przeglądarki. Domyślne ustawienia popularnych przeglądarek (Internet Explorer, Chrome, Firefox, Opera, Safari) pozwalają na zapisywanie cookies z portalu www.forumtransportu.pl.

Dziś: 2018-10-23 RSS forum transportu 
       

Porady Ekspertów

Strona główna Forum Strona główna Forum transportu Porady ekspertów
Pytanie/Odpowiedź:

Pytanie do eksperta z tematu: ubezpieczenie OC przewoźnika
Dodano: 2013-10-25

Autor pytania: Bartosz Ustępski
Pytanie:
Podczas transportu dwie palety przesunęły się i przechyliły się na bok - niemiecki odbiorca użył słowa „verrutscht”. Kierowca zabezpieczył ładunek od tyłu belką. Klient chce nas obciążyć, wysłał do nas roszczenie mailem. Na cmr nie ma żadnego zapisu, jedynie przy rozładunku – rozładowca zapisał notatkę z drugiej strony cmr-u. Poradzicie Państwo co najlepiej zrobić ?

Odpowiedź:
To, że kierowca nie opatrzył listu CMR żadnym wpisem nie przesądza o tym, że wina nie jest po stronie nadawcy. Odbiorca stwierdził określony stan, wpisał w list (na odwrocie listu) zastrzeżenie. Według mojej oceny, kierowca ma rację, że jest to wina załadowcy. Towar przesunął się na bok, ale opis wskazuje, że nie był stabilnie posadowiony, gdyż nastąpiło jego przesunięcie się wraz z paletą (z j. niemieckiego verrutscht oznacza ześlizgnął się). Według mnie charakter szkody wskazuje na błąd nadawcy lub załadowcy działającego w jego imieniu. Przypominam również, że konwencja CMR nakazuje zgłaszanie reklamacji i roszczeń na piśmie. Ponieważ Polska nie ratyfikowała protokółu o dokumentach elektronicznych, który wszedł od 01.06.2011 roku, można też uznać, że reklamacja nie została złożona w trybie przewidzianym konwencją CMR. W razie odrzucenia reklamacji, konwencja wymaga odesłania wszystkich otrzymanych dokumentów – jeżeli wpłynęły mailem, można odrzucić reklamację (dołączyć skan pisma odrzucającego) również mailem, jednakże dla pewności powinno się to zrobić również na piśmie, czyli drogą pocztową, co najmniej listem poleconym.

Autor: Jerzy Różyk Przeczytano: 9687 razy
Porady eksportów we współpracy z:
forum transportu porady ekspertów Transora www.transora.pl
Zadaj bezpłatnie pytanie:
Imię:
Email:
Temat:
Treść pytania:
Zaznacz jeśli akceptujesz Regulamin
Wpisz kod z obrazka:

       

Najczęściej czytane odpowiedzi: